Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Use Of Social Network (Media) and Crime Victimization

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 33, 21.06.2018

Öz

With the introduction of social networks into our
lives, a new era has begun, especially in communication between individuals and
groups. This new era of communication has also spanned over the area of crime
and criminalism in similar dimensions and it has been identified with
literature studies that there is an increase in tendency in crime throughout
the world. In this study, the social networking habits of university students,
the crimes they encountered, and their reactions have been analyzed. In this
descriptive study, a total of 800 students, of which 409 were attending On
Dokuz Mayıs University and 391 were studying at Dicle University were included
in the questionnaire based on the literature study between October 2016 and
November 2016. Research data were analyzed with chi-square (x2), one-way ANOVA
and T-test. When the usage rates of social network sites by university students
in our country and those in some countries in the literature are compared, the
use of social network sites in our country was found to be relatively high. It
has been determined that although most students thought that social networks
violated their private life (67,4%) and that it would cause personal
information to be stolen (63,3%), it has been found that they have frequently
shared personal information on social networks. Analyzing the concept of crime
in the social network from the perspective of forensic science and determining
the origin of the crime issue is thought to be contributing to the preventive
and judicial processes made by the related authorities.

Kaynakça

  • Acılar, A., Olgun, H. ve Görür, A. (2015). Kamu Çalışanlarının İnternet'te Mahremiyet Kaygısı: Bursa İlinde Bir Çalışma. Research Journal of Business and Management, 2(3), 334-347.
  • Akyazı, E. ve Ünal, A. T. (2013). İletişim Fakültesi Öğrencilerinin Amaç, Benimseme, Yalnızlık Düzeyi İlişkisi Bağlamında Sosyal Ağları Kullanımı. Global Media Journal Turkish Edition, 6(3): 1-24.
  • Arıcak, O. T., Kınay, H. ve Tanrıkulu, T. (2013). Siber zorbalığa ilişkin duyarlılık ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1): 38-47.
  • Bank, C.M. ve Bank, M. (2015). The Impact of Social Media: Advantages or Disadvantages. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure Vol. 4 (2) - (2015), 1-9, ISSN: 2223-814X, Open Access- Online @ http//: www.ajhtl.com (Erişim Tarihi: 15 Kasım 2017).
  • Boone, J. (2011). Criminal Use of Social Media. National White Collar Crime Center (NW3C) Research Associate. 1-5, https://www. nationalpublicsafetypartnership.org/clearinghouse /Content/ResourceDocuments/ (Erişim Tarihi: 20 Şubat 2017).
  • Burkay, S. (2008). Suç Teorileri ve Suç Olgusu: Antalya Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Antalya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Anabilim Dalı, 182, Antalya.
  • Costine, J. (2017). Facebook Now Has 2 Milion Montly Users and Responsibility. www.techcrunch.com /2017/06/27/ facebook-2-bilion-users/ (Erişim Tarihi: 20 Kasım 2017).
  • Dal, N. E. ve Dal, V. (2014). Kişilik Özellikleri ve Sosyal Ağ Sitesi Kullanım Alışkanlıkları: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 6(11): 144-162.
  • Dijle, H. (2006). Türkiye’de Eğitimli İnsanların Bilişim Suçlarına Yaklaşımı. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 72, Ankara.
  • Dolu, O. (2015). Suç Teorileri: Teori, Araştırma ve Uygulamada Kriminoloji. Global Yayınevi (5. Baskı), 587, Ankara.
  • Essays UK (2013). Advantages and Disadvantages of Social Networks. http://www.ukessays.com/essays (Erişim Tarihi: 03 Ekim 2017).
  • Gözler, A. ve Taşcı, U. (2015). Sınıf Öğretmenliği Bölüm Öğrencilerinin Bilişim Suçları Bilgi Düzeyleri ve Görüşleri. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 8(3): 147-157.
  • Gönen, S., Ulus H.İ. ve Yılmaz E.N. (2016). Bilişim Alanında İşlenen Suçlar Üzerine Bir İnceleme. Bilişim Teknolojileri Dergisi Cilt:9 Sayı:3, 229-236.
  • Gürbüz, F. ve Yalçın, N. (2015). Sosyal Ağlarda İşlenen Suçlar, Facebook Sosyal Ağı Örneği. Akademik Bilişim Konferansı 2015. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Hilbert, M. (2012). How Much Information is There in the “Information Society”? Significance, 9(4), 8–12. . http://onlinelibrary.wiley.com/doi/ 10.1111/ . (Erişim Tarihi: 16 Ekim 2017).
  • Kettle, P., Gilmartin, N., Corcoan, M.P., Byrne, D. ve Sun, T.N. (2016). Time Well Spent? A Survey of Student Online Media Usage. Maynooth University Deparment of Sociology, 1-32.
  • Kızmaz, Z. (2012). Gelişmekte Olan Ülkelerde Suç: Suç Oranlarının Artışı Üzerine Sosyolojik Bir Çözümleme. Mukaddime, (5), 51-74.
  • Knight, J. McCord, D., Grant, N., Herron A., Jumbo, S., Lacey, T., Livingston T., Robinson, S., Smith, R. ve Emanuel R. (2016). What Social Media Sites Do College Students Use Most? Journal of Undergraduate Ethnic Minority Psychology.Spring;(2), 21-26.
  • Kooti, F., Kaist, H.Y., Kaist, M.C., Gummadi, K.P. (2012). The Emergence of Conventions in Online Social Networks, Association for the Advancement of Artificial Intelligence. Mason Stevens Institue of Technology, 1-8.
  • Maja, D. ve Bojan, D. (2010). Perception of Cybercrimes in Slovenia. Journal of Criminal Justice and Security, Slovenia. 12:4, 378-396.
  • Mander, J. (2017). Daily Time Spent on Social Networks Rises to Over 2 Hours. blog.globalwebindex.net (Erişim Tarihi: 13 Kasım 2017).
  • Oberwittler, D., ve Höfer, S. (2005). Crime and Justice in Germany; An Analysis of Recent Trends and Research. European Journal of Criminology. Volume 2/ 4, 1-40.
  • Othman, W.R.W., Apandi, Z.M. ve Ngah, N.H. (2017). Impact of Social Media Usage on Students Academic Performance in Terengganu, Malaysia. Journal of Applied Environmental and Biological Sciences. 7(5) 140-144.
  • Ranapuarwala, S.I., Berg, M.T. ve Casteel, C. (2016). Reporting Crime Victimizations to the Police and the Incıdence of Future Victimizations: A Longitudinal Study. plos one /doi:10.1371/ journal.pone.0160072. 5-12.
  • Sajithra, K. ve Patil, R. (2013). Social Media – History and Components. IOSR Journal of Business and Management (IOSR-JBM) ISSN: 2278-487X. Volume 7, Issue 1 (Jan. - Feb. 2013), 69-74.
  • Stastica, Facebook Users Worldwide. (2017). Number of Monthly Active Facebook Users Worldwide. www.statistica.com. (Erişim Tarihi: 07 Kasım 2017).
  • Tektaş, N. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağları Kullanımlarına Yönelik Bir Araştırma. Tarih Okulu Dergisi, Sayı:17: 851-870.
  • United Nations (UN) World Population Prospect. (2017). Population Division, World Population Prospect 2017. https:/esa.un.org (Erişim Tarihi: 09 Kasım 2017).
  • Webster, F. (2006). Theories of the Information Society. Taylor & Francis or Routledge’s, Third Edition, 304.
  • Wiid, J.A., Cant, M.C. ve Nell, C.E. (2014). Perceptions and Uses of Social Medianetworking Systems by South African Stutents. Internatonal Business & Economics Research Journal July/August. Volume 13-4, 715-726.
  • Wire, N. (2011). Social Media Report: Spending Time, Money and Going Mobile. http://blog.nielsen.com/nielsenwire /online_mobile/social-media -report-spending-time-money-and-going-mobile/ (Erişim Tarihi: 13 Ekim 2017).

Sosyal Ağ (Medya) Kullanımı ve Suç Mağduriyeti

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 33, 21.06.2018

Öz

Sosyal
ağların hayatımıza girmesiyle birlikte, özellikle bireyler ve gruplar arası
iletişim alanında yeni bir devir başlamıştır. İletişim alanındaki bu yeni
devir, benzer boyutlarda suç ve suçluluk alanında da yaşanmış ve dünya
genelinde suç kavramının giderek artış eğilimi gösterdiği literatür
çalışmalarıyla belirlenmiştir. Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin sosyal
ağ kullanım alışkanlıkları, karşılaşılan suçlar ve suça verdikleri tepkiler
analiz edilmiştir. Tanımlayıcı sınıfta olan bu araştırma, Ekim 2016 – Kasım
2016 tarihleri arasında On Dokuz Mayıs Üniversitesinde öğrenim gören 409
öğrenci ile Dicle Üniversitesinde öğrenim gören 391 öğrencinin katılımı ile
toplamda 800 öğrenciye, içerisinde literatür çalışmasına dayalı anket formu
uygulanmıştır. Araştırma verileri ki-kare (x2), tek yönlü ANOVA ve T-testi,
yöntemleri ile analiz edilmiştir. Ülkemizdeki üniversite öğrencileri ile
literatürdeki bazı ülkelerde yapılan sosyal ağ sitelerinin kullanım oranları
mukayese edildiğinde, ülkemizde sosyal ağ sitelerinin kullanımının oransal
olarak yüksek olduğu görülmüştür. Öğrencilerin çoğunluğunun sosyal ağların özel
hayatlarını deşifre ettiğini (%67,4) ve kişisel bilgilerin çalınmasına neden
olacağını düşünmelerine (%63,3) karşın, sosyal ağlarda kişisel bilgilerini çok
sık paylaştıkları saptanmıştır. Yapılan araştırma ile sosyal ağdaki suç
kavramının adli bilimler açısından incelenerek, suç sorununun kökeninin
belirlenmesi ve ilgili makamlar tarafından yapılan önleyici ve adli süreçlere
önemli katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Acılar, A., Olgun, H. ve Görür, A. (2015). Kamu Çalışanlarının İnternet'te Mahremiyet Kaygısı: Bursa İlinde Bir Çalışma. Research Journal of Business and Management, 2(3), 334-347.
  • Akyazı, E. ve Ünal, A. T. (2013). İletişim Fakültesi Öğrencilerinin Amaç, Benimseme, Yalnızlık Düzeyi İlişkisi Bağlamında Sosyal Ağları Kullanımı. Global Media Journal Turkish Edition, 6(3): 1-24.
  • Arıcak, O. T., Kınay, H. ve Tanrıkulu, T. (2013). Siber zorbalığa ilişkin duyarlılık ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1): 38-47.
  • Bank, C.M. ve Bank, M. (2015). The Impact of Social Media: Advantages or Disadvantages. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure Vol. 4 (2) - (2015), 1-9, ISSN: 2223-814X, Open Access- Online @ http//: www.ajhtl.com (Erişim Tarihi: 15 Kasım 2017).
  • Boone, J. (2011). Criminal Use of Social Media. National White Collar Crime Center (NW3C) Research Associate. 1-5, https://www. nationalpublicsafetypartnership.org/clearinghouse /Content/ResourceDocuments/ (Erişim Tarihi: 20 Şubat 2017).
  • Burkay, S. (2008). Suç Teorileri ve Suç Olgusu: Antalya Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Antalya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Anabilim Dalı, 182, Antalya.
  • Costine, J. (2017). Facebook Now Has 2 Milion Montly Users and Responsibility. www.techcrunch.com /2017/06/27/ facebook-2-bilion-users/ (Erişim Tarihi: 20 Kasım 2017).
  • Dal, N. E. ve Dal, V. (2014). Kişilik Özellikleri ve Sosyal Ağ Sitesi Kullanım Alışkanlıkları: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 6(11): 144-162.
  • Dijle, H. (2006). Türkiye’de Eğitimli İnsanların Bilişim Suçlarına Yaklaşımı. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 72, Ankara.
  • Dolu, O. (2015). Suç Teorileri: Teori, Araştırma ve Uygulamada Kriminoloji. Global Yayınevi (5. Baskı), 587, Ankara.
  • Essays UK (2013). Advantages and Disadvantages of Social Networks. http://www.ukessays.com/essays (Erişim Tarihi: 03 Ekim 2017).
  • Gözler, A. ve Taşcı, U. (2015). Sınıf Öğretmenliği Bölüm Öğrencilerinin Bilişim Suçları Bilgi Düzeyleri ve Görüşleri. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 8(3): 147-157.
  • Gönen, S., Ulus H.İ. ve Yılmaz E.N. (2016). Bilişim Alanında İşlenen Suçlar Üzerine Bir İnceleme. Bilişim Teknolojileri Dergisi Cilt:9 Sayı:3, 229-236.
  • Gürbüz, F. ve Yalçın, N. (2015). Sosyal Ağlarda İşlenen Suçlar, Facebook Sosyal Ağı Örneği. Akademik Bilişim Konferansı 2015. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Hilbert, M. (2012). How Much Information is There in the “Information Society”? Significance, 9(4), 8–12. . http://onlinelibrary.wiley.com/doi/ 10.1111/ . (Erişim Tarihi: 16 Ekim 2017).
  • Kettle, P., Gilmartin, N., Corcoan, M.P., Byrne, D. ve Sun, T.N. (2016). Time Well Spent? A Survey of Student Online Media Usage. Maynooth University Deparment of Sociology, 1-32.
  • Kızmaz, Z. (2012). Gelişmekte Olan Ülkelerde Suç: Suç Oranlarının Artışı Üzerine Sosyolojik Bir Çözümleme. Mukaddime, (5), 51-74.
  • Knight, J. McCord, D., Grant, N., Herron A., Jumbo, S., Lacey, T., Livingston T., Robinson, S., Smith, R. ve Emanuel R. (2016). What Social Media Sites Do College Students Use Most? Journal of Undergraduate Ethnic Minority Psychology.Spring;(2), 21-26.
  • Kooti, F., Kaist, H.Y., Kaist, M.C., Gummadi, K.P. (2012). The Emergence of Conventions in Online Social Networks, Association for the Advancement of Artificial Intelligence. Mason Stevens Institue of Technology, 1-8.
  • Maja, D. ve Bojan, D. (2010). Perception of Cybercrimes in Slovenia. Journal of Criminal Justice and Security, Slovenia. 12:4, 378-396.
  • Mander, J. (2017). Daily Time Spent on Social Networks Rises to Over 2 Hours. blog.globalwebindex.net (Erişim Tarihi: 13 Kasım 2017).
  • Oberwittler, D., ve Höfer, S. (2005). Crime and Justice in Germany; An Analysis of Recent Trends and Research. European Journal of Criminology. Volume 2/ 4, 1-40.
  • Othman, W.R.W., Apandi, Z.M. ve Ngah, N.H. (2017). Impact of Social Media Usage on Students Academic Performance in Terengganu, Malaysia. Journal of Applied Environmental and Biological Sciences. 7(5) 140-144.
  • Ranapuarwala, S.I., Berg, M.T. ve Casteel, C. (2016). Reporting Crime Victimizations to the Police and the Incıdence of Future Victimizations: A Longitudinal Study. plos one /doi:10.1371/ journal.pone.0160072. 5-12.
  • Sajithra, K. ve Patil, R. (2013). Social Media – History and Components. IOSR Journal of Business and Management (IOSR-JBM) ISSN: 2278-487X. Volume 7, Issue 1 (Jan. - Feb. 2013), 69-74.
  • Stastica, Facebook Users Worldwide. (2017). Number of Monthly Active Facebook Users Worldwide. www.statistica.com. (Erişim Tarihi: 07 Kasım 2017).
  • Tektaş, N. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağları Kullanımlarına Yönelik Bir Araştırma. Tarih Okulu Dergisi, Sayı:17: 851-870.
  • United Nations (UN) World Population Prospect. (2017). Population Division, World Population Prospect 2017. https:/esa.un.org (Erişim Tarihi: 09 Kasım 2017).
  • Webster, F. (2006). Theories of the Information Society. Taylor & Francis or Routledge’s, Third Edition, 304.
  • Wiid, J.A., Cant, M.C. ve Nell, C.E. (2014). Perceptions and Uses of Social Medianetworking Systems by South African Stutents. Internatonal Business & Economics Research Journal July/August. Volume 13-4, 715-726.
  • Wire, N. (2011). Social Media Report: Spending Time, Money and Going Mobile. http://blog.nielsen.com/nielsenwire /online_mobile/social-media -report-spending-time-money-and-going-mobile/ (Erişim Tarihi: 13 Ekim 2017).
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emre Cihan Ateş

Alper Tokay

Yayımlanma Tarihi 21 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 5 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ateş, E. C., & Tokay, A. (2018). Sosyal Ağ (Medya) Kullanımı ve Suç Mağduriyeti. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 5(1), 1-33.